Vem är du och hur blev du tonsättare?
Född 1956, verksam i i Stockholm. Första gången jag närmade mig ljud och musik som professionellt utövande konstnär var när jag i slutet på åttitalet ställde ut sex ton granit i form av tangenter som svävade på fjädrar. Tangenterna ”ackompanjerades” av stuprör med inmonterade speglar, ett slags uppochnedvända periskop, genom vilka man kunde se sina egna fötter. Längderna på stuprören motsvarades av våglängderna hos tonerna i en dur-skala. Direkt efter utställningen flyttade jag till Norwich i England. Jag blev av en slump tillfrågad om jag ville medverka i en konsert vilket ledde till verket ”Stuck in the mud” som jag regisserade och koreograferade. Jag var även ansvarig för musiken i den meningen att jag instruerade tre improvisationsmusiker.
Det dröjde dock till 1997 innan jag komponerade mitt första verk ”Ina Dina Mina”, ett elektroakustiskt verk för bearbetad röst. Jag fascinerades av möjligheten att jobba rumsligt med ”stora och tunga” material som kunde frammanas respektive trollas bort eller stängas av efter behag.
Hur har stycket kommit till?
Jag har arbetat med Stockholms Saxofonkvartett ett flertal tillfällen och när vi senast repeterade ”Elkonflikt” frågade Matias Karlsen Björnstad om jag inte ville göra ett solo. Idéerna började genast att snurra runt i mitt huvud och efter ett tag tonade bilden fram av Matias sittandes i en sandlåda med hink och spade. Men han var inte ensam utan där fanns även Jörgen Pettersson fullt upptagen med att anlägga ett nytt köpcentrum bredvid Matias vikingaskepp!
”Bredvid” blev till ett dubbelsolo och börjar utifrån samma idéer som ”Elkonflikt” med fryslåde-syntar kopplade till saxofonerna som samspelar och svara på både den kopplade saxofonen och det som går ut i högtalarna. Det uppstår en slags modulerad och fördröjd rundgång som går att spela med. ”Bredvid” handlar till skillnad från ”Elkonflikt” inte om sammanvävda skeenden utan om parallella processer som ibland berör och interagerar med varandra men oftast går sina egna vägar vagt medvetna om varandra i ögonvrån, man leker helt enkelt bredvid varandra!
Ur ”Bredvid”
Hur gör du när du skriver musik?
När jag ska komponera ett nytt verk börjar jag med att ta reda på vilka förutsättningar som finns, tekniska och praktiska. Ska jag till exempel komponera för musiker vill jag gärna träffa dem för att diskutera mina idéer. Jag arbetar i processform och vill ha ett nära samarbete med musikerna. Ofta stoppar jag in nya främmande element i processen för att skapa nya utmaningar som kan ge nya förhållningssätt och möjligheter.
Med kunskap om förutsättningarna sätter jag ramarna och strukturerna för den stora formen och sedan arbetar jag mig inåt bit för bit och gör ett första utkast. När jag kan helheten och har en grov struktur kan börja arbeta med detaljer. Inte sällan kommer nu ett skede där jag får omarbeta den stora formen, börja om från början med nya förutsättningar och en klarare inre bild av vart jag vill. Det blir nya möten med musikerna och förändringar i kompositionen och så där fortsätter det tills det är klart.
Läs mer: Ann Rosén