Foto: Omar Ingerslev
Vem är du och hur blev du tonsättare?
Född 1977, verksam i Stockholm. Jag blev tonsättare genom att använda min musikaliska fantasi.
Hur har stycket kommit till?
Mitt stycke heter ”Inte-nudda-golv” och är skrivet för och tillägnat stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen. Titeln syftar på flera olika saker. Dels är det mycket flageolettspel i stycket, det vill säga en teknik som innebär att man inte når själva kärnan – ”golvet” – i tonen. Dels är det musik som gärna undviker att landa på taktslagen, utan istället hoppar mellan dem. Det mesta utspelar sig dessutom i högt register, alltså långt från instrumentens respektive ”golv”. Och slutligen är det ett lekfullt stycke, ett försök att vara påhittig med ett fåtal givna element – som i leken.
Hur gör du när du skriver musik?
Komponerandet är för mig ett ständigt växlande mellan intuition och struktur, plötsliga infall och sträng planering.
Läs mer: Britta Byström