Vem är du och hur blev du tonsättare?
Född 1974, verksam i Stockholm. Jag är improvisationsmusiker – gitarrist – och har turnerat internationellt sedan slutet på 90-talet. Skriver periodvis musik för de grupper jag spelar med.
De senaste åren har jag spelat andras musik i större utsträckning än vad jag gjort tidigare. Det har varit enormt lärorikt och gett många nya infallsvinklar på mitt egna musikskapande, och med tiden har det ökat min egen önskan att jobba med min egen musik igen. Jag är alltid med och spelar den musik som jag skrivit.
Hur har stycket kommit till?
Stycket heter ”Enterference” och syftar till att spelarna har möjlighet att i delar av stycket interferera/störa som de själva vill. Jag började med att välja ut sju musiker som jag gärna ville jobba med. Instrumentering och musikernas specifika kvaliteteter var avgörande för mina val. Jag ville också gärna ha just två klarinetter och två gitarrer. En annan önskan var att jobba med en lite större ensemble.
Ur ”Enterference”
Hur gör du när du skriver musik?
På ett tidigt stadium så träffade jag några enskilda musiker i ensemblen för att ställa frågor om speltekniker och om deras specifika (kanske dolda?) färdigheter. Jag har sedan suttit både med gitarr och piano förutom att ha skrivit instruktioner och strategier/material för musikerna att tolka. Jag har också valt att skriva relativt enkelt för musikerna eftersom de i så stor grad är improviserande musiker och min önskan är att de själva ska vara med och påverka hur stycket låter.
En av poängerna är att det ska låta lite olika varje gång det spelas. Så det är en balansgång mellan att skriva enkelt men samtidigt så pass utmanande så att varje musiker känner lust och motivation att göra något av musiken. Publiken kommer att få uppleva hur musikerna på olika sätt påverkar det skrivna verket. Även om det blir olika versioner så behåller förhoppningsvis stycket sin karaktär.
Hör mer: David Stackenäs